Suomalainen Klubi 18.4.2016 Aimo Ryynänen
Emeritusprofessori
Aimo Ryynänen kävi pitämässä esitelmän Suomen kuntien itsehallinnosta aiheena
risut ja ruusut itsehallinnolle.
Elämme
kuntien itsehallinnon näkökulmasta kriittistä aikaa. Itsehallinnon nykysuunnasta
on syytä olla huolissaan, sillä sosiaali- ja terveydenhuollon uudistuksella
itsehallinnon alaa ollaan merkittävästi kaventamassa ja valtion ohjausta
lisäämässä maakuntahallinnon välityksellä. Vaikka sosiaali- ja terveyshallinnon
uudistus on tarpeen, pyritään sitä kuitenkin edistämään kuntien itsehallinnon
kannalta negatiivisin keinoin. Tämä on vastoin niitä periaatteita, jotka on
allekirjoitettu Euroopan neuvoston paikallisen itsehallinnon peruskirjaan,
jossa tavoitellaan itsehallinnon jatkuvaa laajentamista ja kehittämistä.
Sosiaali- ja terveyshallinnon uudistuksella valtaa keskitetään valtion keskushallinnon
ohjaukseen. Rahoittajana, sillä on suuri valta myös sisällöllisesti.
Paikallisdemokratia on uhattuna, eikä sen merkitystä tunnuta aina ymmärtävän.
Valtiojohtoisuus
ja valtiokeskeisyys elää vaikuttajien retoriikassa, jolloin esimerkiksi
puhuttaessa kunnista korostetaan niiden palvelutehtävää. Kunnat ovatkin
julkisen vallan toimijoina vahvassa valtiovallan ohjauksessa, jolloin ei voi
välttyä arvioimasta, että kuntien tehtävä on toteuttaa valtion hallinnon
määräyksiä ja toimia toimeenpanevana elimenä. Missä on silloin
itsehallinnollinen alue? Paikallisdemokratian historia on sotilaallis-byrokraattisen
diktatuurin (1899 – 1917) ajoista lähtien ollut synkempi kuin muissa
länsimaissa, joissa paikallisdemokratian merkitys lähidemokratian näkökulmasta
on paremmin ymmärretty ja kunnioitettu ominaisuus. Tässä mielessä suomalisten
kollektiivinen käsitys julkisesta vallasta on valtiokeskeistä, eikä
paikallisdemokratian merkitystä ole kyetty kirkastamaan. Tämä on demokratian
ymmärryksessä selkeä puute. Kaupungit ja kunnat ovat syntyneet pitkän historian
saatossa ja tämä on luonut niille myös oman identiteetin. Lisäksi kunnat ja
kaupungit ovat luoneet pohjan myös itsenäiselle valtiovallalle, sillä
itsehallinnolliset kunnat toimivat merkittävänä demokratian kouluna ja ovat
näin luoneet pohjan Suomen itsenäisyydelle.
Kunnat
toimivat demokratiakouluina ja sananvapauden oppimisen perustana. Lisäksi
kilpaillessaan keskenään hajautetuin rakentein, kunnat kykenevät edistämään
kuntalaisten etuja ja toiveita. Kun viranomainen on lähellä, tulee kuntalaiset
myös kuulluksi, jolloin kunta ilmentää kansalaisten itsehallinnon mahdollistavaa
paikallisyhteisöä. Risut menevät lainsäätäjän ja valtion hallinnon puoleen,
jossa suurimmat ongelmat ovat ajattelussa ja asenteissa. Suomessa yhdenvertaisuus
nähdään yhdenmukaisuutena. Suomen perustuslain 2 §:n 1 momentin mukaan valtiovalta
Suomessa kuuluu kansalla, jota edustaa valtiopäiville kokoontunut eduskunta,
jolloin kansanvalta on monopolisoitu eduskunnalla, toisin kuin Ruotsissa, jossa
niin parlamentti kuin kunnallinen itsehallinto takaavat kansanvallan
toteutumisen. Myös Suomen perustuslaissa tuodaan ilmi kunnallinen itsehallinto,
mutta vasta 120 pykälän kohdalla, mikä kertoo arvoasteikosta ja
arvoasetelmasta. Maakuntahallinnon tuomaa hallinnollista lisäystä on Suomessa
kavahdettu, ottamatta huomioon, että tasojen lukumäärä myös hajauttaa valtaa.
Vahva valtio ja voimakkaat peruskunnat ovat olleet Suomen poikkeuksellinen
ominaisuus suhteessa muihin länsimaihin, mikä on keskittänyt valtaa ja jota
edelleen pyritään keskittämään kuntien, valtion ja Kelan osalta ajaen ne yhteensopiviksi
organisaatiorajojen ja hallinnonalojen rajoista riippumatta. Kaiken kaikkiaan
kuntien kehittäminen on lähtenyt liikkeelle ministeriöstä, vaikka itsehallinnollisten
kuntien tulisi itsenäisesti kehittää kuntia alhaalta ylös. Hämmästyttävää on,
ettei kuntakenttä ole tätä kummastellut. Monet valtion ohjauksen lisäykset on
perusteltu kestävyysvajeella, kriisillä ja säästöillä, mutta tätä perustelua
tulisi ehkä tarkastella hieman kriittisemmin. Euroopan unionin alueiden komitea
on tuonut julki kritiikin ja varoittanut keskittämästä toimivaltaa
säästötoimenpiteiden perusteella ja paikallisdemokratiaa heikentäen. Suomen
suunta on valitettavasti ollut keskitys, vaikka aiempi talouskriisi johti
hajauttamiseen, jossa kuntien toimintatavat vapautettiin ja tehtäviä karsittiin.
Tällä hetkellä kuntien tehtäviä ei ole kyetty vähentämään, aikomuksista
huolimatta.
Ruusuja
kunnallinen itsehallinto saa luotettavuudestaan, omasta taloudesta ja
kunnallisverotuksesta, mikä luo perustan itsehallinnolle sekä yleisestä
toimivallastaan, jolloin kunnalla on oikeus tehdä muutakin kuin valtion
määräämiä tehtäviä, kuten kulttuuripolitiikkaa ja elinkeinopolitiikkaa. Yhteenvetona
voidaan todeta, että itsehallinto ei tule valmiiksi, vaan se on ainaisessa
kehityksen tilassa. Valtion tulisi perustuslaissa antaa vahvempi
itsehallinnollinen suoja, edistää suoraa demokratiaa, alentaa äänestysikää 16
-vuotiaisiin ja edistää pormestareiden suoraa vaalia. Kuntien tulisi rohkeammin
ja äänekkäämmin pyrkiä vaikuttamaan asenneilmapiiriin ja ajatteluun
edistääkseen demokratiaa ja tuoden esiin niiden tärkeän tehtävän
demokratiakouluina. Kunnallisen demokratian mahdollisuudet ja edut ovat jääneet
valitettavasti toisarvoiseen asemaan. Kunnallisen itsehallinnon arvo, merkitys
ja voima tulisi tunnistaa ja tunnustaa yhteisöllisyyden rakentajana.
Kysymys:
Tehokkuudesta ja järkevästä päätöksenteosta eli rationaalisuudesta. Vuorovaikutuskustannuksista
ovat keskustelleet Nobel -voittajat Coase ja Williamsson, joiden viestinä on,
että organisaation koon kasvaessa jossakin vaiheessa, jota emme kykene
tunnistamaan, ylitämme tason, jonka jälkeen koon kasvusta johtuvat
hallinnolliset velvollisuudet syövät oletetut tehokkuushyödyt. Tulemmeko terveydenhuollon
uudistuksessa saavuttamaan tehokkuuden tavoitteen? Terveydenhuollosta on
tulossa valtava suuri, mistä me löydämme henkilöitä, joiden kognitiiviset kyvyt
riittävät tällaisten yksiköiden ohjaukseen. Onnistummeko tavoittelemaan rationaalisuutta
näillä keinoilla?
Vastaus:
Terveydenhuollon uudistuksessa on tärkeää tietotekniikan yhteensopivuus,
palveluprosessien virtaviivaistaminen ja tilakysymykset.
Kysymys:
Kunta valtio asetelmassa risut osuivat valtioon ja ruusut kuntaan, mutta
mielestäni on myös kolmasulottuvuus eli kuntalainen, ihminen,
vallankäytönkohteena. Mikä on julkisvallan rooli kansalaisiin nähden? Onko
kuntalainen itsehallintokeskustelussa merkittävässä roolissa.
Vastaus:
Ruotsissa on pienyhteisöstälähtöinen ja Suomassa ylhäältä käsin lähtöinen
ajattelutapa kuntalaisesta, mikä edellyttää uutta ajattelua.
Kysymys:
Valta kuuluu kansalle, mutta toteutuvatko vapaudet päätöksentekomielessä?
Vastaus:
Politiikka on paksujen lautojen poraamista ja valtion rahoitus on toivottavasti
väliaikainen ja maakuntahallinto saa oman verotusoikeuden sekä maakuntavaalit.
Kysymys:
Rajojen puolustaminen ja vastustus järkyttää, vaikka nyt pyritään näkemään
kokonaisuus. Kansalaisten näkökulmasta pyritään rakentamaan sopiva hallinto ja
pidän hallituksen ratkaisua hyvänä, vaikka se ei tietenkään ole heti valmis,
mutta tarvitsemme laajemmat hartiat sekä sektorien tiivis yhteistyö on hyvä
ratkaisu.
Vastaus:
Kielteistä uudistuksessa, jos sosiaali- ja terveysasiat kunnallisesta piiristä
siirtyvät valtion piiriin, ohjaukseen ja valvontaan, on se, että tullaan
siirtymään tai palaamaan toimeenpanosuunnitelman hyväksymiseen ja
byrokraattiseen pyörittämiseen, eikä kansalaisen palvelemiseen saati, että
kansalainen voisi vaikuttaa.
Kysymys:
Näetkö ristiriitaa itsehallinnossa ja velvoitteiden hoitamisen vaikeudessa,
jolloin valtiolta pitää hakea tukea. Eikö itsehallinto ole silloin torso?
Vastaus:
Jos kunta voisi itse päättää tehtävistään voitaisiin itsehallinnosta ajatella
tällä tavalla, että se on torso.
Kysymys:
Mikä on kunnan optimimäärä ja minimimäärä asukkaita?
Vastaus:
Oikeaa kuntakokoa ei ole? Mitkä ovat onnellisimmat kunnat? Ne ovat Ahvenanmaan
maakunnat, miksi, sitä olisi hyvä myös tutkia.